BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sabtu, 20 Februari 2010

Iman


Kalimah iman ialah " HllA :A HlA : "
" Laailahaillallah "
Maknanya " Tiada tuhan melainkan Allah "
Maksudnya " Tiada yang berkuasa membuat sesuatu tanpa izin Allah SWT dan Allah SWT boleh membuat apa sahaja tanpa izin makhluk "
Iman tiada hadnya (batasnya) sepertimana tiada hadnya kebesaran dan keagungan Allah SWT
Untuk memperkuatkan iman kita perlu membuat 3 perkara :
Banyak bercakap tentang Laailahaillallah
Bila orang bercakap kepada kita tentang Laailahaillallah, maka hendaklah kita mendengar dengan tumpuan serta membenarkannya.
Kita hendaklah berdoa memohon iman seperti seorang fakir memohon
Apabila iman kita menjadi kuat, maka dengan izin Allah SWT kita akan dapat mentaati seluruh perintah Allah SWT dengan cara Nabi Muhammad SAW.
Kalimah amal adalah " HllA lWsR Dmdm "
Ianya tidak boleh di pisahkan dari kalimah iman.
Yakinlah bahawa seluruh sunnah Nabi Muhammad SAW adalah keseluruhan agama. Kekurangan di dalam mengamalkan sunnah menandakan kekurangan di dalam mengamalkan agama. Kekurangan di dalam mengamalkan agama menandakan kekurangan iman.
Nilai iman
Iman sebesar zarah harganya di sisi Allah SWT ialah syurga yang luasnya sepuluh kali luasnya dunia. Harta sebanyak dunia tetapi mati tanpa iman tidak akan dapat walau bau syurga.
Di dalam sebuah hadith Nabi SAW bersabda yang maksudnya lebih kurang :
Allah akan memerintahkan kepada Hari Pengadilan " Keluarkan dari neraka jahannam, semua mereka yang berkata Laailahaillallah dan yang mempunyai iman walaupun sebesar zarah di dalam hatinya. Keluarkan semua mereka yang berkata Laailahaillallah atau mengingati Aku dengan berbagai cara atau takut kepada Aku pada bila-bila masa".
Iman itu nilainya adalah syurga. Iman yang paling kecil, iaitu sebesar zarah di hargai oleh Allah SWT dengan syurga yang luasnya sepuluh kali dunia. Allah SWT akan berkata kepada mereka yang paling akhir masuk syurga, " Hendakkah kamu syurga yang luasnya seperti dunia yang kamu hidup dahulu". Maka mereka menyangka bahawa Allah SWT mempermainkan mereka dan mereka berkata, " Oh Tuhan, kamu adalah Rab (Tuhan) dan kami adalah hambaMU. Oleh itu janganlah kamu mempermain-mainkan kami". AllahSWT akan berkata bahawa Allah SWT bukan sahaja memberi mereka syurga yang luasnya seperti dunia yang mereka hidup dahulu malahan sepuluh kali ganda luasnya.

0 comments: